Themales voedselverspilling

DELEN VIA

Wat zouden docenten nog willen toevoegen aan hun debatlessen?  Op deze vraag kwam onder andere het antwoord: themalessen die de inhoud al koppelen aan de actualiteit, bijvoorbeeld door filmpjes en teksten. Daarom is dit onze allereerste échte themales, in samenwerking met onze jarenlange partner Nieuwsbegrip.

Nieuwsbegrip maakt elke week lessen over de actualiteit: begrijpend lezen en rekenen met het nieuws van de dag. Met onderwerpen zoals ‘racisme’, ‘start van de Eredivisie’ en nu dus ‘voedselverspilling’.  Wij maken elke zes weken een themales over het onderwerp dat aan het einde van het blok nog eens extra belicht wordt.

Deze themales over voedselverspilling bestaat uit drie onderdelen:

1. Aan de slag met argumenteren;
2. Lagerhuisdebat;
3. Speechen met brandjesblussen.

Liever één onderdeel oefenen? Dat kan! De onderdelen van de themales sluiten op elkaar aan, maar zijn ook prima los van elkaar te gebruiken.

Advies op maat? Neem contact met ons op!

1. Aan de slag met argumenten

Wat een argument is, hoe je een argument herkent en hoe je argument kunt bedenken: dat leren leerlingen met ‘Aan de slag met argumenten’. Dit onderdeel bestaat uit theorie, twee oefeningen en een antwoordblad voor de docent. Je bent ongeveer 15 – 20 minuten bezig.

Artboard 5

2. Lagerhuisdebat

Leerlingen ervaren met deze werkvorm hoe het is om op te staan en te spreken. Het gaat er vooral om dát er argumenten worden, niet hoe sterk deze zijn of dat er gereageerd wordt op het andere team. Dit onderdeel bestaat uit vier stellingen over voedselverspilling, uitleg over de debatvorm en een Jeugdjournaal-item als voorbereiding op het debatteren. Je bent ongeveer 15 – 20 minuten bezig.

Debatopstelling - Lagerhuisdebat

3. Brandjesblussen

Een oefening waarbij leerlingen in een spannende (en soms grappige) situatie moeten overtuigen: een brandje blussen. Leerlingen ervaren op een leuke manier hoe het is om te spreken voor een groep, met een stappenplan hoe ze de speech kunnen aanpakken. Dit onderdeel bestaat uit een clip waarin trainers Severin en Walters 3 tips geven voor een goede speech, twee brandjes om te blussen en een voorbeeld van een geblust brandje. Je bent ongeveer 15 – 20 minuten bezig.

Brandjesblussen

Bekijk ons lesmateriaal voor nog meer debatoefeningen voor in de klas!



Ook interessant voor jou

  • Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

  • Op 22 november gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Als je ooit een debattraining hebt gevolgd, dan weet je dat er veel verschillen zijn tussen een verkiezingsdebat en een speldebat in de klas of bij een debatwedstrijd. Wat de belangrijkste verschillen zijn? Dat lees je hier!

  • Stel je voor, je wilt meedoen aan één van onze toernooien. De schoolleiding is akkoord, de treintickets gekocht, en je hebt de stellingen ontvangen. Het enige wat nog nodig is: de debaters. Maar hoe stel je een debatteam samen? Omdat we geregeld terugkrijgen van docenten dat dit soms nog de nodige moeite kost, delen we in deze blog vijf tips om je op weg te helpen!