PRIKKELEND EN ACTUEEL

Stellingen

Mogen ouders altijd op je telefoon meekijken? Moeten alcoholproducten twee keer zo duur worden? En als de oorlog voorbij is, moeten vluchtelingen dan terug naar hun eigen land? Op deze pagina vind je meer dan 500 stellingen. Prikkelend én actueel, te selecteren op thema en niveau en voer voor debat! Kies samen een stelling en projecteer deze met een timer op het digibord om het debat direct te starten. Veel debatplezier!

Maandelijks nieuwe stellingen in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze stellingenmail!

Filter

Thema

Ervaringsniveau

Type

Toelichting niveau’s:
Niveau 1 en 2 zijn voor beginnende debaters, niveau 3 en 4 zijn geschikt voor meer ervaren debaters.

Maak het debatteren in de klas nóg makkelijker! Projecteer de stelling groot op het digibord in de klas. Met een timer voor de spreektijden en een bel die afgaat als de tijd voorbij is.

Stellingen - digibord 2

Wil je de stellingen direct in je mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Lesmateriaal - Stellingentest

Lesmateriaal

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Extra info

Lorum ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lesmateriaal - Stellingentest

Lesmateriaal

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Extra info

Zelf een stelling maken?

Een goede stelling is dé basis voor een goed debat. Maar, hoe bedenk je een stelling? Is deze duidelijk genoeg? Zijn er voldoende voor- en tegenargumenten? Wij formuleerden 7 criteria en een oefening om je kennis te testen. Leuk voor docenten én leerlingen om mee te oefenen.

Ook interessant voor jou

  • Tijdens een parlementair debat brengen de eerste twee sprekers van beide teams veel verschillende argumenten en weerleggingen in. Het is aan de derde sprekers om hierin orde te scheppen, en duidelijk uit te leggen waarom de andere partij geen gelijk heeft. Best lastig, want je kan er nooit helemaal op voorbereid zijn. Dus, wat moet je nu precies doen? En hoe zorg je voor een goed en gestructureerd verhaal? Dat vertellen we je in deze blog!

  • Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag, waar ze inmiddels al 24 (!) jaar werkt. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar school. Deze groeide en groeide, met als ultieme kers op de taart dat het (debuterende) debatteam van het Segbroek College onder leiding van Janny en haar collega Joeri Jacobs afgelopen schooljaar het ‘NK Debatteren vmbo’ won. We spraken haar over de waarde van debatteren op school.

  • Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel na zes weken vakantie toch weer terug vinden. In deze blog lichten we drie debatvormen uit die jou daarbij kunnen helpen!

Op de hoogte blijven?

Elke maand versturen we een lestip met debattips voor in de klas. Wil jij op de hoogte zijn van het nieuwste lesmateriaal? Maandelijks actuele stellingen ontvangen? Meld je dan nu aan!