Vragen? Bel ons gerust op 035 625 20 51

Interview met gastlocatie ‘Het Nieuwe Lyceum’

‘In het debatteam overbrug je verschillen’

Het Nieuwe Lyceum uit Bilthoven doet al sinds de allereerste editie mee met het NK Debatteren voor Scholieren. Na 21 deelnames (!) sinds 1998 is de school dit jaar voor het eerst gastlocatie voor twee van de drie voorrondes. En dat in een bijzonder jaar waarin een tweetal debat-enthousiaste medewerkers afscheid neemt. Stichting Nederlands Debat Instituut sprak met Hellen Dil-van Apeldoorn en Annelotte Smits van Het Nieuwe Lyceum over debatteren op hun school, én dat aankomende gastlocatieschap.

Jullie school is dit jaar gastlocatie voor het NK Debatteren voor Scholieren. Waarom hebben jullie dit besloten?

Hellen: “Dat komt omdat dit jaar voor ons een heel bijzonder jaar is – een afsluitend jaar. Loes (IJkelenstam – conrector) is al sinds haar komst naar Het Nieuwe Lyceum erg begaan met het debatteam. Zij vertrekt helaas in januari. Ook voor mij is het mijn laatste jaar op Het Nieuwe Lyceum. Na al die deelnames leek ons het organiseren een mooie afsluiter.

Maar het is vooral ontzettend leuk voor onze leerlingen, zij krijgen de kans om op hun eigen school mee te doen. We hopen echt wat moois neer te zetten. Dat het voor ons, maar vooral voor de leerlingen een dag wordt waar ze nog lang met een goed gevoel op terugkijken. Ik kijk er erg naar uit om alle leerlingen van al die scholen straks bezig te zien op Het Nieuwe Lyceum.”

Het debatverhaal begon voor Het Nieuwe Lyceum al in 1998! Hoe is het voor Het Nieuwe Lyceum allemaal begonnen?

H: “In 1998 werd het debat door Marion de Vroom-La Boohm geïntroduceerd op Het Nieuwe Lyceum. Het Nieuwe Lyceum heeft zich toen direct ingeschreven voor het NK Debatteren voor Scholieren. Al snel werd ik er bij betrokken. Ik begeleid het debatteam nog steeds met veel plezier, al zijn ze in principe zelfvoorzienend.

Wie het debat op Het Nieuwe Lyceum daarnaast enorm heeft geholpen is Loes IJkelenstam, die aantrad als conrector. Loes heeft sinds haar komst vol ingezet op dit soort verdiepende en verbredende activiteiten. Voorheen was het altijd hier en daar uurtjes sprokkelen. Loes heeft het debatteren ruimbaan gegeven.”

Annelotte: Dat heeft de laatste jaren zelfs geleid tot aantal finaleplekken!

Wat is jullie het meest bijgebleven van al die jaren op het NK Debatteren voor Scholieren?

H: “Het jaar dat één van onze leerlingen de Troublespeech Sprekerswedstrijd won zal me altijd bijblijven. Het was een jongen die een hoop heeft moeten overwinnen, dat hij die prijs won was geweldig.

Daarnaast staan zal ik een aantal bijzondere momenten nooit vergeten. Memorabel was de situatie die voortkwam uit een stelling over LHBT-rechten. We hadden op dat moment een getalenteerde spreker in ons debatteam. Haar vader was mee als toeschouwer en zag haar vol overgave en passie het debat aangaan. Ze pleitte vurig voor meer openheid, want dan kon zij makkelijker uit de kast komen.

De vader was vreselijk verbaasd dat zijn dochter op deze manier, voor andere scholieren en middenin een debat, uit de kast kwam. In feite kroop de leerlinge gewoon in haar rol, ze kwam niet echt uit de kast. Dat is nog eens be the argument!”

Hoe is het voor jullie leerlingen om mee te doen aan het NK Debatteren voor Scholieren?

A: “Het is voor de leerlingen spannend, maar ook erg leuk. Aan de ene kant is dit het belangrijkste toernooi van het jaar waar een hele hoop voorbereiding samen moet komen. Maar aan de andere kant is het een ontzettend leuk evenement waar je een hoop debat-enthousiastelingen bij elkaar zet. Je komt elkaar op veel van de toernooien weer tegen, je schept toch een band met elkaar.”

Wat heeft het debatteren jullie in het algemeen gegeven?

H: “Het is prachtig om te zien hoe leerlingen vol passie en overgave een debat ingaan, maar het is even mooi om te zien hoe hecht de teams zijn. Daar gaat het wat mij betreft om. Veel van de oud debaters die ik spreek zien hun oude debatteam nog. Zo hadden we ooit een team vol tegenpolen dat zichzelf ‘de kakker, de allochtoon en de vrouw’ noemde. Ondanks de tegenstellingen vonden ze elkaar in het debatteren en konden ze goed met elkaar overweg. Dat zij elkaar nog steeds spreken, daar geniet ik het meest van.”

Wat is de beste debattip die je de deelnemers aan het NK Debatteren voor Scholieren kunt meegeven?

A: Bereid de stellingen zelf voor, laat het niet aan de docenten over. Dat is de enige manier om er zeker van te zijn dat je de argumenten die je gebruikt begrijpt of – beter nog – doorgrondt. Je wilt niet verstrikt raken in je eigen argumenten.

En als ik nog iets anders mag noemen: ga vooral debatteren. In het debatteam leer je elkaar écht kennen. Daar overbrug je verschillen. Ik heb erg veel vrienden overgehouden aan mijn tijd in het debatteam, binnen en buiten school, binnen mijn jaarlaag en ver daarbuiten. Je raakt bevriend door de passie voor het debatteren. Die vriendschappen, die zijn voor mij het meest waardevol.”

Loes IJkelenstam en Annelotte Smits

Hellen Dil-van Apeldoorn is geschiedenisdocent op Het Nieuwe Lyceum en al sinds 1998 betrokken bij het debatteam van de school.

Annelotte Smits is oud leerlinge, oud debater en oud voorzitter van het debatteam van Het Nieuwe Lyceum. Dit schooljaar begeleidt ze het debatteam en de organisatie van het NK Debatteren voor Scholieren.

Scroll to Top