Jureren: debatteren is meer dan argumenteren

DELEN VIA

Net als binnen elke sport, heb je ook binnen het debatteren veel verschillende meningen over wat belangrijk is om deze sport goed te kunnen doen. Naast de gedeelde overtuiging natuurlijk dát debatteren waardevol is, is er minder overeenstemming over waar je op jureert of beoordeelt. Argumentatie is min of meer een gegeven, maar over presentatie en welke rol dit precies speelt is veel discussie. Wij zijn ervan overtuigd dat presentatie net zo belangrijk is als argumentatie, en in deze blog leggen we graag uit waarom. Ook geven we een uitleg over de jurering op onze toernooien, en hoe we presentatie op het NK Scholieren nu officieel hebben uitgebreid met ‘stijl’. Daarnaast vind je aan het eind van deze blog een nieuwe clip over hoe je een speech aan kleedt door middel van stijlfiguren en hoe dit argumenten nog overtuigender maakt.

Extra tips ontvangen over het jureren van een debat? Bekijk onze trainingen!

Argumentatie en presentatie: de gouden combinatie

Onze eigen ervaringen en wetenschappelijke onderzoeken* laten zien dat ook (Nederlandse) jongeren veel hebben aan leren debatteren. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de combinatie van argumentatie- en presentatievaardigheden jongeren helpt om betere en zelfverzekerde sprekers te worden, in elk onderdeel van het leven. Zowel op school als je een betoog moet schrijven of een presentatie moet geven, maar ook in een sollicitatiegesprek of gewoon aan de keukentafel thuis. Goede argumentatie is op die momenten heel belangrijk, maar hoe je de argumenten brengt óók. Wat en hoe je het zegt is dus de gouden combinatie en ze kunnen niet zonder elkaar. Daarom wegen argumentatie en presentatie even zwaar in onze beoordeling.

*Akerman, R. and Neale, I. (2011). Debating the evidence: an international review of current situation and perceptions. CfBT Education Trust, 1-37. Of klik hier voor onze samenvatting.

Presentatie beoordelen

Sinds een paar jaar zetten wij nog actiever in op presentatie als debatvaardigheid, en dat zien we terug: leerlingen presenteren hun argumenten met verve.

Om dit presentatieniveau te belonen – en om nog betere handvatten voor een goede presentatie mee te geven – hebben we het jurycriterium ‘presentatie’ een opfrisser gegeven. Zo hebben we de onderdelen ‘ogen’, ‘stem’, lichaamstaal’ en ‘Be the Argument’ verduidelijkt. Daarnaast hebben we – na een aantal jaar hiernaar toe te hebben gewerkt in onze trainingen en lesmateriaal – een vijfde onderdeel toegevoegd: ‘stijl’.

Versterk je presentatie met je stem

Door goed op je stemgebruik te letten kun je ervoor zorgen dat je veel sterker overkomt.

Ogen

Stem

Houding

‘Be the argument’

Stijl

Teamwork

In onze debatvorm Freeze & Go jureren we naast op presentatie en argumentatie ook op hoe een team met elkaar samenwerkt. In het open debat waar alle debaters aan mee doen, gaat het er dan om dat alle debaters ook écht meedoen. Het team is hier samen verantwoordelijk voor, bijvoorbeeld door een argument door te geven aan een teamgenoot die nog weinig heeft gezegd. Leren samenwerken is heel belangrijk én we willen leerlingen motiveren om allemaal actief aan het debat deel te nemen. Bij het parlementaire debat (NK Scholieren havo/vwo) is teamwork als los onderdeel niet nodig, omdat elke spreker een vaste spreektijd heeft en dus ook vaste sprekerstaken: hier zit bijvoorbeeld elkaars argumenten versterken al in verwerkt.

Nieuw onderdeel: stijl

In onze trainingen besteden we aandacht aan het aankleden van je argument, betoog of speech. Om leerlingen nog meer uitdaging te geven op dit gebied, hebben we – naast het uitbreiden van de presentatiecriteria – op het NK Scholieren en het Onderbouw Debattoernooi (havo/vwo) sinds het schooljaar 2019-2020 de Troublespeech weer toegevoegd. In deze sprekerswedstrijd moeten leerlingen zich verbaal zien te redden in een bizarre situatie, waarbij het gebruikmaken van stijlmiddelen en humor de uitkomst is. De eerste troublespeechers lieten op de voorrondes en de finale van het NK Scholieren zien dat ze dit meer dan fantastisch konden, met als eerste winnaar Jaap van het Driestar College uit Gouda.

Voor het schooljaar 2020-2021 hebben we als volgende stap nog iets toegevoegd aan de jurywijzer voor het NK Scholieren, na het uitvoerig met onze trainers en juryleden te hebben besproken en getest. In de debatten zagen we de afgelopen jaren namelijk dat leerlingen hun speeches steeds levendiger maken. Om dit ook  echt te kunnen belonen, hebben we aan presentatie het onderdeel stijl toegevoegd: Gebruikt de debater stijlmiddelen of humor in haar/zijn verhaal?  Dit punt valt onder Presentatie; hieronder kun je zien wat we verwachten van een leerling om ±80 punten te behalen (op een schaal van 50 – 90).

Blog jureren - onderdeel stijl

Benieuwd naar de complete jurywijzer? Klik hier!

Stijl maakt je argumenten sterker

Wat is de meerwaarde van stijl? Als je dit goed in de vingers hebt, zorgt het ervoor dat labels – en dus argumenten! – nog beter blijven hangen bij je publiek en de jury. Stel je zegt: “Ik ben tegen het kappen van bomen, want die slaan CO2 op.” Dit klopt, maar je kunt dit argument nog meer laten leven door het bijvoorbeeld als volgt te zeggen: “Ik ben tegen het kappen van bomen, want door de CO2-opslag zijn ze de longen van de aarde!” Nog steeds waar, en een stukje pakkender toch? Stijl is – net als presentatie in zijn geheel – altijd een beetje abstract. We proberen zo veel mogelijk handvatten aan te reiken voor debaters en juryleden om het concreet te maken, maar het belangrijkste is dat de gebruikte stijlmiddelen en/of humor ook echt aan de boodschap bijdraagt. Net als met oogcontact, stemgebruik, lichaamstaal en ‘Be the Argument’ is het de balans die je betoog sterk maakt.

Speechen met stijlfiguren

Zien wat stijl voor een speech kan doen? Trainer Nadine legt het in 4 minuten uit: ze laat een speech van het NK Scholieren 2017-2018 zien die goed is, maar door het toevoegen van stijlfiguren nog beter wordt.

Altijd als eerste onze blogs lezen? Volg ons via LinkedIn!



Ook interessant voor jou

  • Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

  • Op 22 november gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Als je ooit een debattraining hebt gevolgd, dan weet je dat er veel verschillen zijn tussen een verkiezingsdebat en een speldebat in de klas of bij een debatwedstrijd. Wat de belangrijkste verschillen zijn? Dat lees je hier!

  • Stel je voor, je wilt meedoen aan één van onze toernooien. De schoolleiding is akkoord, de treintickets gekocht, en je hebt de stellingen ontvangen. Het enige wat nog nodig is: de debaters. Maar hoe stel je een debatteam samen? Omdat we geregeld terugkrijgen van docenten dat dit soms nog de nodige moeite kost, delen we in deze blog vijf tips om je op weg te helpen!