Hoe begin je een debatclub?

DELEN VIA

Elke week samenkomen met enthousiaste leerlingen om te debatteren! Een debatclub is de perfecte manier om een debatcultuur op je school levendig te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen lid worden? Hoe vaak komt de club samen? En; Hoe betrokken is de schoolleiding? In deze blog zetten we tips van ons en oud-scholierdebaters uit actieve debatclubs op een rij.

Download hier de pdf met alle tips voor het oprichten van een debatclub!

Waarom een debatclub beginnen?

Debatteren is natuurlijk ontzettend nuttig: je leert er beter van presenteren, argumenteren, overtuigen en samenwerken. Daarnaast krijgen leerlingen er ook nog eens meer zelfvertrouwen door. Door te oefenen met debatteren leer je dus niet alleen beter spreken, maar ook beter schrijven en presenteren. Het zal andere vakken dan Nederlands ook zéker ten goede komen! Daarnaast leren leerlingen elkaar kennen, samen voorbereiden, zijn ze veel bezig met de actualiteit (in de vorm van debatstellingen) en leren ze hoe de organisatie van een (kleine) vereniging werkt. Er is namelijk ook een bepaalde mate van verantwoordelijkheid nodig bij het lid zijn van een debatclub, en dat kunnen leerlingen op deze manier goed ervaren. Kortom: een debatclub biedt leerlingen veel mogelijkheden voor hun ontwikkeling.

Download hier de pdf met alle tips voor het oprichten van een debatclub!

In de pdf vind je:

  • Hoe organiseer je een debatclub
  • Toelating tot de debatclub
  • Samenkomen: hoe lang, hoe vaak en wanneer
  • Deelname aan toernooien

Voorbeeld uit de praktijk

Steeds meer scholen hebben een debatclub. Maar, hoe pakken zij het nou precies aan? Onze trainers Daniël (Stedelijk Gymnasium Den Bosch), Davy (ROC Rijn IJssel), Neila (Emmauscollege) en Nadine (Praedinius Gymnasium) vertellen meer over hoe de debatclub opgebouwd was, hoe er geworven werd, wat de rol van leerlingen/docenten was en aan welke debattoernooien er werd deelgenomen.

Emmauscollege Rotterdam

– Trainer Neila Bakija

        • De debatclub wordt geleid door twee docenten;
        • In eerste instantie was dit een open debatclub, waar je vrij in en uit kon lopen;
        • Één keer per week in het laatste uur;
        • Na een tijd zijn er vaste momenten ingepland (bijvoorbeeld 8e uur op dinsdag en 1e uur op vrijdag), om er op die manier voor te zorgen dat leerlingen zich meer verbonden voelden met de debatclub, de debatkwaliteit omhoog zou gaan en er meer leerlingen lid zouden worden van de debatclub;
        • Er wordt gericht geoefend voor de deelname aan debattoernooien;
        • Aan het begin van het schooljaar en voor debattoernooien wordt er promotie gemaakt voor nieuwe leerlingen om langs te komen en kennis te maken;
        • Na de trainingen (ingehuurd) worden er leerlingen voor de debatteams gekozen;
        • Leerlingen laten na verandering van de opzet van de debatclub zien meer toegewijd te zijn. Dit leverde mooie prijzen, serieuze sprekers en goede vrienden op!
Neila
Nieuwsgierig naar andere ervaringen met debatclubs? Die lees je in onze pdf.

Altijd als eerste onze blogs lezen? Volg ons via LinkedIn!



Ook interessant voor jou

  • Camiel is docent maatschappijleer en debatbegeleider op het Mendelcollege. We spraken hem over het verkiezingsdebat op school.

  • Op 22 november gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Als je ooit een debattraining hebt gevolgd, dan weet je dat er veel verschillen zijn tussen een verkiezingsdebat en een speldebat in de klas of bij een debatwedstrijd. Wat de belangrijkste verschillen zijn? Dat lees je hier!

  • Stel je voor, je wilt meedoen aan één van onze toernooien. De schoolleiding is akkoord, de treintickets gekocht, en je hebt de stellingen ontvangen. Het enige wat nog nodig is: de debaters. Maar hoe stel je een debatteam samen? Omdat we geregeld terugkrijgen van docenten dat dit soms nog de nodige moeite kost, delen we in deze blog vijf tips om je op weg te helpen!