Vijf tips voor reageren in een debat

DELEN VIA

Een belangrijk onderdeel van debatteren is het reageren op het andere team. Daarom delen wij vijf tips voor de leerlingen om een open debat – Lagerhuisstijl – goed te laten verlopen. Gebruik de tips als handvatten voor een debat in de klas of ter voorbereiding op één van onze toernooien met de Freeze & Go-debatvorm.

Lees de volledige lestip over spreekangst hier

Kort maar krachtig

Tijdens een open debat is het belangrijk om de reactie kort te houden. Hiermee zorg je dat je punt voor iedereen duidelijk is en er geen verwarring over kan ontstaan wat je bedoelt. Het zorgt voor een beter en ook leuker debat. Ook zorgt het ervoor dat er tijdens de reactiefase meer ruimte is voor verschillende argumenten, waardoor het debat minder snel een ‘welles-nietes’-strijd wordt.

Zeg wat je doet

Als je ergens op reageert tijdens een debat is het belangrijk dat je duidelijk maakt op welk punt je reageert. Dit kun je doen door voordat je de reactie geeft, eerst te vertellen op welk punt je reageert en door kort samen te vatten wat dit punt precies was. Zeg dus niet: ‘Ik wil reageren op wat Lisa zei’ maar liever: ‘Ik wil reageren op het argument dat door een coming-out dag meer mensen gepest zouden worden’.

Werk als een team

Tijdens een open debat is het heel belangrijk dat je als team goed samenwerkt. Dit doe je als eerste door te zorgen dat iedereen iets inbrengt in het debat. Leerlingen kun je hier bewust van maken door bij te houden wie er spreekt en ook hoe vaak. Als één leerling al een aantal keer wat gezegd heeft kan zij of hij in plaats van zelf op te staan ook een mede-debater die minder heeft gezegd helpen. Bijvoorbeeld door het argument zacht fluisterend of via een papiertje te delen. Ook is het goed voor het team als een leerling die al veel gesproken heeft gaat zitten als een leerling die nog minder gezegd heeft opstaat. Zo laat je zien dat je samenwerkt en rekening met elkaar houdt.

Blijf bij de stelling

Houd de stelling tijdens het debat erbij, bijvoorbeeld op een blaadje. Het komt namelijk wel eens voor dat in het heetst van de strijd en door alle verschillende argumenten er eigenlijk niet meer over de stelling wordt gedebatteerd. Bijvoorbeeld doordat het over een onnodig voorbeeld gaat of over slechts één argument. Om het debat goed te kunnen volgen is het van belang dat alle debaters het over de(zelfde) stelling hebben.

Voorkom stilvallen

Soms gebeurt het namelijk dat een debat op één punt blijft steken en het een heen-en-weer wordt over één argument. Het is belangrijk voor een goed verloop van het debat dat dit niet gebeurt. Die verantwoordelijk ligt natuurlijk bij alle debaters; zowel bij de voor- als tegenstanders. Het debat kan worden aangezwengeld door een nieuw argument, maar ook door een punt te benoemen of te herhalen waarop de andere partij nog niet (voldoende) gereageerd heeft.

Meer tips nodig? Wij helpen graag!



Ook interessant voor jou

  • Wij geloven dat debatteren juist iets is voor het vmbo, waar jongeren vaak veel meer kunnen dan ze zelf denken! In de vmbo-klassen van het Comenius College in Hilversum is debatteren al jaren een vast onderdeel. Docent Petra Hoving vertelt hoe ze dit aanpakken.

  • In onze themalessen koppelen we inhoud aan actualiteit. In deze les vind je twee oefeningen over de Kinderboekenweek en begrijpend lezen.

  • Elke week samenkomen met enthousiaste leerlingen om te debatteren! Een debatclub is de perfecte manier om een debatcultuur op je school levendig te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen lid worden?