Hoe geef je een goede conclusiebeurt?

DELEN VIA

Hoe kan een leerling de conclusiebeurt het beste aanpakken? Wat moet een conclusiebeurt precies bevatten? Hoe kan een leerling in één minuut een sterke conclusiebeurt of eindspeech voorbereiden? Deze vragen krijgen onze trainers geregeld van docenten. Daarom in deze blog drie tips waarmee je je leerlingen een duwtje in de juiste richting kunt geven.

Lees de volledige drie tips over de conclusiebeurt

Bespreek wat het andere team gaat zeggen

Adviseer je leerlingen om de tijd te nemen om samen op een rijtje te zetten met welke argumenten het andere team waarschijnlijk gaat komen. Laat ze ook bedenken hoe het andere team de eigen argumenten gaat weerleggen. Als je leerlingen dit gedaan hebben zullen ze zelf al inzien wat de paar belangrijkste punten in het debat zullen zijn waar beide partijen het niet over eens zullen gaan zijn. Stimuleer je leerlingen daarom om deze punten te bedenken.

Bedenk wat de grootste meningsverschillen zijn tussen de voor- en tegenstanders en probeer deze in te delen in de twee belangrijkste vragen van het debat

Stel de leerlingen debatteren over de stelling: Gemeenten moeten alleen asielzoekers toelaten als inwoners per referendum daarmee instemmen. Er zullen dan waarschijnlijk argumenten van beide partijen komen over asielzoekers en over de inwoners van de gemeenten. De belangrijkste vragen van dit debat zijn dan:

  1. Wat is het beste voor de asielzoekers
  2. Wat is het beste voor de inwoners

Beantwoord elke vraag zo, dat jullie hem ‘winnen’

Stel; de leerling is voor de hierboven genoemde stelling: Gemeenten moeten alleen asielzoekers toelaten als inwoners per referendum daarmee instemmen. Dan moet het antwoord op elke vraag in de conclusie zo worden uitgelegd dat de belangrijkste groepen er baat bij hebben als de inwoners van gemeenten bepalen of er asielzoekers in hun gemeente komen wonen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de laatste spreker met nieuwe argumenten komt. Elk antwoord op een vraag bestaat dus uit een eigen argument, een weerlegging en een afweging.

Meer tips nodig? Wij helpen graag!

Meer uitleg?

De conclusiebeurt graag uitgelegd krijgen van trainer Walter Freeman? In deze vlog legt Walter in zes minuten uit hoe je een conclusiebeurt houdt én doet hij een conclusiespeech voor.



Ook interessant voor jou

  • Tijdens een parlementair debat brengen de eerste twee sprekers van beide teams veel verschillende argumenten en weerleggingen in. Het is aan de derde sprekers om hierin orde te scheppen, en duidelijk uit te leggen waarom de andere partij geen gelijk heeft. Best lastig, want je kan er nooit helemaal op voorbereid zijn. Dus, wat moet je nu precies doen? En hoe zorg je voor een goed en gestructureerd verhaal? Dat vertellen we je in deze blog!

  • Janny van der Veen (64) is docente Nederlands op het Segbroek College in Den Haag, waar ze inmiddels al 24 (!) jaar werkt. In die jaren is er veel veranderd, zo ook de rol van debatonderwijs op haar school. Deze groeide en groeide, met als ultieme kers op de taart dat het (debuterende) debatteam van het Segbroek College onder leiding van Janny en haar collega Joeri Jacobs afgelopen schooljaar het ‘NK Debatteren vmbo’ won. We spraken haar over de waarde van debatteren op school.

  • Het schooljaar is begonnen, en daarbij ook het proces van (positieve) groepsvorming en groepsdynamiek. Zelfs wanneer de samenstelling van je klas onveranderd is, moeten leerlingen het veilige en fijne groepsgevoel na zes weken vakantie toch weer terug vinden. In deze blog lichten we drie debatvormen uit die jou daarbij kunnen helpen!