Vragen? Bel ons gerust op 035 625 20 51

Voor het derde jaar op rij werken we intensief samen met Nieuwsbegrip. Elke week voegen we een debatonderdeel aan hun lessen in begrijpend lezen toe. We suggereren een aantal leuke stellingen waarover in de klas gedebatteerd kan worden, passend bij het nieuwsartikel van de week. Nieuw dit schooljaar: je kunt de stellingen op je digibord op groot scherm laten zien en meteen een timer instellen. Handig om de voorbereidingstijd en debattijd bij te houden. Bekijk een voorbeeld hier.

Al jaren is Nieuwsbegrip een succes op scholen: meer dan 5.000 instellingen op primair onderwijs en onderbouw van het voortgezet onderwijs gebruiken de methode om leerlingen te verbeteren in begrijpend lezen. Bij de methode maken kinderen leeslessen en contextopgaven aan de hand van de actualiteit. Twee jaar geleden voegden wij daar een debatonderdeel aan toe. Met succes, er debatteerden 993 nieuwe basisscholen met ons mee. Daarom zijn we blij te kunnen melden dat dit partnerschap voor het derde schooljaar op rij wordt voortgezet.

Het debatinstituut ontwikkelt bij het thema van de week een aantal debatstellingen. Nadat kinderen hun nieuwsartikel hebben uitgeplozen en daar vragen over hebben beantwoord, gebruiken zij de opgedane kennis actief door deze meteen toe te passen in een hiervoor speciaal ontwikkeld groepsdebat. Elke week zullen er drie bijpassende debatstellingen in Nieuwsbegrip te vinden zijn. Bovendien staat er elke 6 weken een extra lestip voor docenten in de handleiding om verder te oefenen met debat. De stellingen en de oefeningen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Nieuwsbegrip.

Hoe je zo’n debatonderdeel als docent precies aanpakt? Neem een paar minuten voor onderstaande tutorial waarin docente Conny Ettema van Basisschool het Mozaïek uitlegt hoe zij dat doet. Zij kan het weten, haar klas werd al tweemaal landelijk kampioen op ons Madurodam Basisschool Debattoernooi.

 

 

Scroll to Top