Vragen? Bel ons gerust op 035 625 20 51

Jureren

Debatvormen

Samenwerking secties

Begeleiding debatclub

(Na)scholing docenten | Debattraining Doceren in Debatteren

Hoe kun je een debat op een objectieve manier jureren en beoordelen?
Hoe krijg je iedereen actief en betrokken in de klas?
Hoe kun je debatteren gemakkelijk toepassen in een gedeelte van de les?
Hoe maak je van debatteren een doorlopende leerlijn?
Wat zijn snelle, korte en effectieve werkvormen?
Hoe geef je feedback die leerlingen direct oppakken?
Hoe leid je op een goede manier een debat in de klas?

Graag dragen wij onze vaardigheden over op docenten. We verzorgen docententrainingen op het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Samen kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen overtuigender durven spreken, zorgvuldiger leren luisteren en altijd nieuwsgierig blijven naar de ideeën van anderen. De debattraining duurt één of twee dagdelen; dit kan op dezelfde dag maar ook verdeeld over twee dagen. De debattraining vindt plaats op ons kantoor in Hilversum of op de school zelf. (Benieuwd naar de ‘Open Docententraining’ bij ons op kantoor? Hier vind je meer informatie, zoals dat je gratis een enthousiaste collega mee mag nemen!)

Graag meer informatie via de e-mail of vragen? Vul het formulier onderaan deze pagina in of bel ons gerust op 035 – 625 20 51.

Benieuwd naar onze trainers en hun ervaring? Op de ‘Over Ons’-pagina vind je een overzicht van het hele onderwijsteam.

Een praktische leerlijn

Onze insteek is praktisch van aard: we hebben voor elke leerlaag een lesplan voor vijf debatlessen in de klas ontwikkeld, waarbij het debat stapje voor stapje wordt opgebouwd. Docenten ontvangen na de training het lesplan, inclusief bijbehorende powerpointsheets en video’s. Hiermee kunnen docenten na afloop in de klas vijf debatlessen geven. In de training oefenen de docenten zelf met het geven van de werkvormen aan elkaar, waarna ze hier feedback op ontvangen van de trainer. Zo zorgen we voor een haalbare en effectieve weg naar het doel.

Uit de docententraining hebben we heel veel praktische opdrachten meegekregen die je kunt doen met leerlingen in de klas. Het was een hartstikke leuke training en je kunt het meteen toepassen in de praktijk. De meerwaarde van debat vind ik dat leerlingen zelf dieper op iets ingaan. Ze verbreden hun horizon door zich te verplaatsen in een ander en na te denken over een andere kant van een verhaal.
Nienke van der Linden | vmbo-docent Antoni Gaudí

Een training is géén lezing

Onze aanpak is interactief, want ‘spreken leer je door te spreken’. Dat betekent dat we de docenten zelf de oefeningen laten doorlopen die de leerlingen straks doen. Doceren in debatteren is immers net zozeer een vaardigheid als debatteren, daarom kom je er niet met alleen het doornemen van de theorie. De oefenervaring zorgt ervoor dat de stof beklijft. 


We waren zeer tevreden over de docententraining van Walter. Wat hij vooral goed doet – en dat is echt een kwaliteit – is positieve feedback geven. Hij geeft een heel goed voorbeeld van hoe je positieve feedback aan leerlingen kunt geven door het zelf te doen in de training.
Bart de Jongh | vmbo-docent Nelson Mandela

Blijf doorleren

We willen het docenten zo makkelijk mogelijk maken in de debatlessen. Als er dus na de docententraining vragen zijn, bel of mail ons gerust en we staan voor je klaar. Tevens zullen er vanaf dit schooljaar elke maand gratis oefenavonden plaatsvinden, waar je naast het oefenen ook andere docenten kunt ontmoeten om ervaringen uit te wisselen. Na de docententraining word je automatisch lid van deze club van enthousiastelingen en ben je elke maand welkom op ons kantoor in Hilversum om door te leren.

Ik vind Walter erg sterk in het geven van de docententraining.
Hij weet docenten te motiveren en zet hen aan het denken door scherpe vragen te stellen.
Ook hebben we duidelijke tips gekregen waar we in de praktijk mee aan de slag kunnen.

Neeltje Sep | mbo-docent Zoomvliet College

Onze expertise

Al 20 jaar is het onze missie om kinderen en jongeren te leren debatteren. Docenten zijn onze allerbelangrijkste partners in deze missie. We hebben inmiddels honderden groepen docenten mogen helpen in de kunst van het doceren in debatteren. Dit schooljaar beoordelen docenten onze docententraining met gemiddeld met een 8,7. Daar zijn we trots op.

Alle docenten waren enorm enthousiast over de training en geven aan enorm veel te hebben geleerd. Voor ons was debatteren nog niet vaak behandeld. Mede daarom hebben de docenten als waardevol betiteld en David heeft als trainer zijn steentje natuurlijk bijgedragen. Hij heeft de theorie op een goede en leuke manier aan ons overgebracht.
Thessa de Jong | docent Nederlands aan het Morgen College

Duur:

De nascholing bestaat uit 1 of 2 dagdelen van elk 3 uur.

Locatie:

De nascholing wordt op ons kantoor in Hilversum of op school (in-house) verzorgd.

Planning:

Dagdelen kunnen worden gepland op één studiedag, of verdeeld over twee dagdelen.

Aantal deelnemers:

Wij hanteren een maximum van twaalf docenten; voor grote groepen docenten verzorgen wij parallelle workshops.

Kosten:

Onze docententrainingen worden geheel op maat gemaakt. Meer weten? Vul het contactformulier hiernaast vrijblijvend in en wij komen er binnen een werkdag op terug!






Naam:

School/organisatie:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Onderwerp:
(Na)scholing docenten basisschool(Na)scholing docenten vmbo(Na)scholing docenten havo(Na)scholing docenten vwo/gymnasium(Na)scholing docenten mbo(Na)scholing docenten hbo

Vraag of verzoek:

Wilt u graag dat wij u per e-mail of telefonisch antwoorden?
e-mailTelefonisch

Scroll to Top