Beleids- en waardestellingen

DELEN VIA

Wat is het verschil? Er zijn twee soorten stellingen om over te debatteren, namelijk beleidsstellingen en waardestellingen. Omdat beleidsstellingen het vaakst voorkomen, kan een waardestelling soms wat lastig zijn om te herkennen en over te debatteren. Het is voor de voorbereiding namelijk heel belangrijk dat je weet of je te maken met wat voor stelling je te maken hebt. Daarom hieronder een korte uitleg over het verschil tussen beide soorten stellingen en een vlog met tips hoe je beide soorten stellingen aanvliegt.

Advies op maat? Neem contact met ons op!

Wat is het verschil?

We beginnen met een voorbeeld van een stelling met hetzelfde onderwerp, als beleidsstelling en als waardestelling. Op deze manier kunnen we het verschil goed duidelijk maken:

Dit is een beleidsstelling:

MOBIELE TELEFOONS OP SCHOOL MOETEN VERBODEN WORDEN

Dit is een waardestelling

DE JEUGD IS BETER AF ZONDER MOBIELE TELEFOON

Lees je in de stelling wat de voorstanders van plan zijn om te doen?
Ja? Dan is dit een beleidsstelling.
Nee? Dan is dit een waardestelling.

Laat het je uitleggen!

Graag meer uitleg over hoe je een beleids- of waardestelling voorbereidt en een voorbeeld? Bekijk de vier minuten durende uitleg van trainer Walter!

Hoe bereid je de stellingen voor?

Een stelling herkennen is heel belangrijk voor het debat. Om het beste uit de stelling te halen, zijn er voor een beleids- en waardestelling verschillende aanvliegroutes.

Beleidsstellingen

Bij beleidsstellingen moeten de voorstanders aantonen dat een nieuw beleid of plan moet worden uitgevoerd. In de stelling lees je dus al direct een concreet plan. Er komt een nieuwe regel, iets wordt verboden of juist verplicht. In de voorbeeldstelling ‘Mobiele telefoons op school moeten verboden worden’, moeten de voorstanders dus uitleggen waarom mobiele telefoons op school niet moeten worden toegestaan. Het debat zal gaan over één situatie, in dit geval scholen.

Herkenwoorden: ‘moet worden ingevoerd’, ‘verplichten’, of ‘moet worden verboden’.

Waardestellingen

Bij waardestellingen moeten voorstanders aantonen dat een bepaald oordeel redelijk is. Ze willen je ervan overtuigen dat iets ‘goed’ of ‘slecht’ is. Het debat bij een waardestelling is daarom vaak breder dan bij een beleidsstelling. Zo moeten voorstanders van ‘De jeugd is beter af zonder mobiele telefoon’, uitleggen dat de mobiele telefoon in allerlei situaties nadelen heeft en niet enkel op school zoals wel het geval is bij de beleidsstelling.

Herkenwoorden: ‘doet meer kwaad dan goed’, ‘is beter dan’, ‘zouden altijd moeten’, slecht’, ‘goed’, of ‘mogen’.

Ga naar onze lesmateriaalpagina voor een oefening over beleids- en waardestellingen!



Ook interessant voor jou

  • Op 22 november gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Als je ooit een debattraining hebt gevolgd, dan weet je dat er veel verschillen zijn tussen een verkiezingsdebat en een speldebat in de klas of bij een debatwedstrijd. Wat de belangrijkste verschillen zijn? Dat lees je hier!

  • Stel je voor, je wilt meedoen aan één van onze toernooien. De schoolleiding is akkoord, de treintickets gekocht, en je hebt de stellingen ontvangen. Het enige wat nog nodig is: de debaters. Maar hoe stel je een debatteam samen? Omdat we geregeld terugkrijgen van docenten dat dit soms nog de nodige moeite kost, delen we in deze blog vijf tips om je op weg te helpen!

  • Juni is internationale Pride Month: de maand waarin wereldwijd evenementen worden georganiseerd voor en door LHBTI’ers. Het uitgelezen moment om met je leerlingen het gesprek, of debat, aan te gaan over gender en diversiteit. Maar hoe begin je? In deze blog helpen we je op weg. Zo kun jij gaan debatteren over gevoelige onderwerpen!